KOMMUNER & INSTITUTIONER 

Til kommuner


Joans familierum tilbyder flgn. ydelser

  • Familiebehandling Barnets lov §32
  • Rådgivnings/ vejledningsforløb §30
  • Støttet og overvåget samvær §71
  • Alder 0-17 år
  • Social sager – Familiebehandling


Joans familierum tilbyder familiebehandling, hvor der tages afsæt i den systemiske og mentaliserende tilgang.
Det betyder at vi arbejder med afsæt i hele familien, og har stort fokus på de iboende ressourcer, så netop både det enkelte barn/ung, samt familien styrkes, og både forældre, barnet og den unge lærer sig selv og sine værdier bedre at kende, samt ikke mindst får blik for brugbare strategier.

Barnets/unges udfordringer kan bla. komme til udtryk ved:



  • Skolefravær eller skolevægring negative
    sociale relationer
  • Kommer nemt i konflikt med voksne og andre børn
  • Er udadreagerende (verbalt el. fysisk aggressiv)
  • Er selvdestruktiv (indadreagerende, selvbebrejdende eller selvskadende)
  • Isolerer sig
  • Opleves kravafvisende
  • Diagnostiske udfordringer



I vores arbejde med udvikling og trivsel, har vi altid stort fokus på, at tiltag og forandringer forankres i familien. Hvis det ses gavnligt, støttes forældre, barn/ung på de forskellige arenaer, de bevæger sig,
såsom samarbejde med f.eks. skole, børnehave og SFO/klub mv.


Vi udbyder ligeledes familiebehandling i handicap sager, ligeledes ud fra ovenstående tilgang, med en opmærksomhed på, at der i nogle familier også er behov for en mere rådgivende og vejledende tilgang.

Støttet og overvåget samvær § 71


Joans Familierum tilbyder støttet og overvåget samvær i hyggelige lokaler i Næstved.
Samvær kan også foregå på andet udpeget sted.


Støttet samvær

Formålet med det støttede samvær er overordnet at gennemføre et samvær med henblik på at der kan bevares en relation mellem forældre og barn. Det kan være at forældrene har et ønske om udvikling af egne kompetencer eller et ønske om blot at klare samværet til trods for egne udfordringer, hvor støtten vil forsøge at give forældrene redskaber og vejlede dem,- igennem samværet. Samtidig med at der altid tages hensyn til barnet i form af tryghed og omsorg.


Overvåget samværd
Formålet med det overvågede samvær er, at sikre, at barnet er sammen med sine forældre uden at lide fysisk eller psykisk overlast. Oftest har samværs-forældrene større udfordringer i relation til eget liv, og begrænset indlevelse i barnets, hvorfor overvåget samvær kan være en nødvendighed.
Grundtanken er, at alle børn har ret til at kende deres baggrund uanset ophav – uanset forældrenes situation. Samværskonsulentens opgave er, at overvåge samværet, og gribe ind, hvis forældrenes adfærd kan skade barnet eller den unge, men så vidt muligt er hensigten at opretholde en positiv kontakt mellem begge parter.

Individuelle og Gruppe forløb


Børn i Skolevægring/boost – Hold

10-13 år og 14-17 år.


I vores skolevægrings gruppeforløb arbejdes på at Barnet/ den unge:

  • Oplever støtte til at overvinde skolevægringen, samt at det enkelte barn/ung kan vende tilbage til skolen.
  • Får Bedre trivsel og mentalt helbred, ofte kan skolevægring have en negativ indvirkning
    på elevens mentale sundhed og trivsel.


Gruppeforløbet giver mulighed for at identificere og håndtere eventuelle underliggende mentale sundhedsproblemer og hjælpe børnene/de unge med at opbygge mere selvtillid og selvværd.
Forbedrer social interaktion, elever der kæmper med skolevægring, forløbet hjælper barnet/den unge med at udvikle deres sociale færdigheder og interagere med jævnaldrende og lærere på en mere positiv måde.


Gruppeforløbet har et fremtidsperspektiv, fokus på at hjælpe den enkelte til at opnå et mere positivt syn på fremtiden, samt give dem mulighed for at forfølge egne interesser og mål på lang sigt.

Søskendeforløb gruppe eller søskendepar


Min 4, maximum 8 deltagere
Gruppe forløber over 8 gange gange a 2 timer i en Periode på 16 - 20 uger

Alder 8-17 år.


Søskendegruppen er for børn og unge mellem 8-17 år, der ikke selv har en diagnose og ikke er i  udredning herfor, men som oplever at have en eller flere søskende med en diagnose.


Vi giver dem et rum hvor vi får talt om, hvilken diagnose deres søskende har og hvordan det påvirker dem og deres families hverdag.
Mange søskende går alene rundt med en masse svære tanker og følelser omkring det at være søskende til en bror eller søster, der har en diagnose. I en søskendegruppe kan der være stor hjælp og støtte at hente. Forløbet består af 8 mødegange efter skoletid. Er aldersspredningen for stor, vil gruppen under forløbet blive delt op i to grupper i nogle af øvelserne, så refleksion og samtale er tilpasset barnets aldersmæssige reflektionsniveau.


Formålet med forløbet er:


  • At blive set og hørt og få sat ord på følelser, som ofte kan være på spil i forhold til en søster eller bror med en diagnose.
  • At få konkret viden og redskaber til bedre at kunne tackle nogle af de problematikker, man oplever i hverdagen med sine søskende.
  • At få øje på nogle af de stjernestunder, de som søskende også kan opleve.
  • At få viden og forståelse om egne livsvilkår gennem leg, samtale og film.
  • At skabe netværk med andre i lignende situationer.

Der tilbydes udover grupper for søskende, også forløb for søskendepar, hvor der vil blive arbejdet med de individuelle relationer, konflikter og ressourcer.

Gravid forløb


Vi tilbyder familiebehandling samt spæd- og småbørnsindsatser. Målgruppen er henholdsvis gruppen af sårbare gravide, hvor der kan være grund til at antage, at barnet forud for eller umiddelbart efter fødslen vil have behov for særlig støtte efter barnets lov og gruppen af sårbare familier med børn i alderen 0 til 3 år.


Målgruppe:


  • Unge gravide
  • Gravide med psykiske problemer
  • Gravide med omfattende sociale problemstillinger
  • Familie med små børn på 0-3 år i mistrivsel
  • Børn med særlig behov for indsats/behandling
  • Forældre, hvor der skønnes at være et udviklingspotentiale, og hvor det er vurderet, at der er tilstrækkelig grad af ressourcer til stede til, at forældre kan udvikle en positiv binding til barnet og bidrage til barnets sunde tilknytning og hvor barnets fysiske, følelsesmæssige, sociale og kognitive udvikling kan tilgodeses ved en intensiv støtte til forældrene.
  • Forældre, hvor det vurderes nødvendigt at afdække forældrefunktionen i relationen til et eller flere specifikke børn.

Selvforståelses forløb på baggrund af diagnoser


Gruppe eller individuelt
Alder 10-17 år.


Vi tilbyder selvforståelses/ selvværdsforløb til børn og unge, der har brug for at kende sig selv bedre og få styrket deres selvværd.
Hvis man har eller får en diagnose på autismespektret, ADHD, ADD kan det ofte gå udover selvværdet og identitetsudviklingen, hvilket kan forstærke en måske allerede eksisterende forkerthedsfølelse. I selvforståelses forløbet udforsker vi ressourcer og styrker samt sårbarheder. Vi vil ligeledes undersøge hvordan det enkelte barn kan forstå dig selv med diagnosen.
Forløbets formål er, at lære sig selv bedre at kende, samt accept af sig selv og diagnose.
Forløbet vil indebære psykoedukation, I forløbet vil barnet/ den unge få redskaber og strategier til at håndtere sine udfordringer og sårbarheder, igennem kognitivt arbejde undersøge og arbejde med tanke- og følelsesmønstre, så der opnås mere hensigtsmæssige strategier og mønstre.


I Forløbet kommer vi ind på følgende emner:

  • Selvværd og selvtillid
  • Identitet og selvforståelse
  • Diagnose (din autismespektrumforstyrrelse og eksempelvis også ADHD, angst, stress, depression, OCD, selvskade, tics etc.)
  • Redskaber og strategier i hverdagen
  • Stress-sårbarhed
  • Søvn, kost og motion
  • Venner og ensomhed
  • Sociale strategier
  • Skole og fremtid
  • Familie og søskende


Et selvværdsforløb består af 10 individuelle samtaler alene eller deltagelse i gruppe 8 gange.


For time og forløbspriser kontakt via mail el. telefon.


Forløb for skoler,
Institi
oner & supervision


Jeg tilbyder forskellige forløb for herunder både kurser, foredrag og undervisning.

Eksempelvis kurser i:

  • Lærens/Pædagogensrelationskompetence
  • Kursus i at afholde børne/ungegrupper
  • Kursus i at afholde den gode samtale med børn og unge
  • Foredrag for forældre
  • Mentalisering i skolen/institutionen

Supervision


Supervision på specialområdet for børn og unge er en vigtig praksis for at støtte fagpersoner i at håndtere komplekse udfordringer og sikre, at de giver kvalitetsomsorg og behandling til de børn og unge, de arbejder med.


I min supervision har jeg stort fous på at fordele og/eller udbytte skal være at den enkelte medarbejder oplever:


  • Faglig støtte, mulighed for at reflektere over egen praksis og få støtte til at håndtere vanskelige situationer opstået i arbejdet.
  • At kunne yde bedre omsorg, fagpersoner, der deltager i min supervision, lærer at identificere og adressere udfordringer tidligere, så de kan give bedre omsorg til børn og unge/borgere.
  • Personlig udvikling, jeg tilstræber altid at supervisionen hjælper fagpersoner til personlig og professionel udvikling, ved at hjælpe dem med at identificere og udforske egne styrker og svagheder.



  • Forebyggelse af udbrændthed, fagpersoner, der arbejder med børn og unge på specialområdet, kan opleve høje niveauer af stress og udbrændthed,derfor vægtes i mine supervisioner også at mindske netop dette.
  • Sidst men ikke mindst ønsker jeg at bidrage til bedre resultater, udvikling og progression for børnene og de unge. Jeg styrker gennem suervisionen den enkelte medarbejder, så de får mulighed for at forbedre egen og fælles praksis, som dermed giver resultater. Ja,,,,,bedre livskvalitet, bedre trivsel og mere positive fremtidsudsigter for såvel fagpersoner som for børnene, de unge og deres familier.


Jeg står på et fundament af systemisk narrativ praksis, samt den mentaliserede tilgang.


For time og forløbspriser kontakt via mail el. telefon.

Kontakt mig gerne!


Hvis du har nogle spørgsmål, vil høre mere eller booke en tid.

Uddrag fra min blog - se mere her

unsplash